زائر ایرانی در کربلا به خبرنگار رسانه آمریکایی چه گفت؟ پیش‌بینی ورود ۵۰۰ هزار زائر پیاده به مشهد در دهه آخر صفر برگزاری ۳۲ ویژه‌برنامه در دهه پایانی صفر در آستان حسین بن موسی الکاظم (ع) طبس آماده‌باش ۱۴ پایگاه اورژانس حرم امام‌رضا(ع) در روز اربعین حسینی (۴ شهریور ۱۴۰۳) امنیت اربعین را مدیون خون شهداییم مراسم «اربعین با شهدا» در گلزار شهدای بهشت‌رضا(ع) مشهد برگزار می‌شود مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین ۱۴۰۳ در تهران، در کدام خیابان برگزار می‌شود؟ + ساعت و تاریخ مشایه‌ای به سوی عرفان اینفوگرافی | برنامه‌های حرم امام رضا (ع) در هفته جاری (۳ شهریور ۱۴۰۳) محبت امام‌حسین(ع) تا قیامت در دل شیعه و سنی زنده می‌ماند | اربعین؛ نقطه اشتراک شیعه و سنّی دربرابر صهیونیست‌ها میدان مغناطیسی اربعین! برگزاری مانور‌های عملیاتی برای حفظ امنیت زائران در ایام دهه پایانی صفر ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی در شب و روز اربعین حسینی ۱۴۰۳ اعلام شد ما به کربلا برمی گردیم تصویر روضه هایش تجسم عاشوراست* | درباره حاج محمود کریمی و روضه خوانی‌های متفاوتش تجهیز پارکینگ‌های حرم امام‌رضا(ع) برای اسکان زائران دهه پایانی ماه صفر ۱۴۰۳ رزمایش انتظار در سرزمین حسین (ع) تعویض کتیبه ایوان طلای حرم امام‌رضا (ع) هم‌زمان با فرارسیدن اربعین حسینی + فیلم و تصاویر مسجد مرکز ستاد اسلام
سرخط خبرها

خلأ نظریه پرداز ایران  اسلامی

  • کد خبر: ۱۷۸۵۵۹
  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵
خلأ نظریه پرداز ایران  اسلامی
یکی از مهم‌ترین مشکلات ما این است که نمی‌دانیم چطور می‌توانیم درباره پدیده‌های اصیل خودمان شروع به نظریه پردازی کنیم.

در پاسخ به این سؤال که چطور می‌توان بهترین بهره برداری را از مناسبت‌ها داشته باشیم، این طور باید شروع کرد که وحدت آمیزترین نقطه‌ای که بین مناسبت‌ها وجود دارد، ایام محرم و شهادت امام حسین (ع) است؛ بنابراین اولین کاری که باید انجام شود، درست درک کردن این مناسبت است تا بتوانیم معنای این اتفاق را خوب بفهمیم؛ به ویژه معنای اجتماعی آن را.

در غرب وقتی با معضلی مثل خشونت، اعتیاد و جمعیت، مواجه می‌شوند، نظریه پردازان آن حوزه دور هم جمع شده و به تئوری پردازی مشغول می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین مشکلات ما این است که نمی‌دانیم چطور می‌توانیم درباره پدیده‌های اصیل خودمان شروع به نظریه پردازی کنیم.

کار نظریه پرداز این است که به ما نگاهی را القا‌ می‌کند که بتوانیم به آن پدیده مد نظر با توجه به نیاز‌ها و اقتضائات روز خودمان توجه کنیم و متأسفانه چنین چیزی را در کشور شاهد نیستیم. به عنوان مثال نظریه پرداز عاشورا نداریم. هر جا بر اساس عاشورا نظریه پردازی کردیم، پیروز شدیم و هر جا این اتفاق نیفتاده است، شکست خورده ایم.

یکی از این مثال‌ها که به ذهن می‌رسد، این است که حضرت امام (ره) امربه معروف و نهی از منکر را به عنوان کلیدی‌ترین حادثه عاشورا نظریه پردازی کردند و شد نظریه ولایت فقیه و در ادامه انقلاب اتفاق افتاد؛ این تازه یک شاخه بسیار کوچک آن است.

اکنون با بحران جنسیت و حجاب و پوشش مواجه هستیم، خب باید به چه کسی مراجعه کنیم و چه کسی است که مبتنی بر منظر ایرانی اسلامی نظریه پردازی کند؟

به عبارتی یک نظریه پرداز ایرانی اسلامی در موضوعات مهم جامعه نیاز داریم که از همه مهم‌تر پدیده عاشوراست، چرا که از قیام عاشورا پدیده‌ای اصیل تر، مهم‌تر و اثرگذارتر در جمهوری اسلامی، در تاریخ و در جهان معاصر نداریم.

همین اتکا به پدیده عاشورا بوده است که ما در لبنان توانسته ایم جلو اسرائیل مقاومت کنیم؛ ولی نمی‌توانیم درباره آن نظریه پردازی کنیم.

وقتی در لایه‌های پایین‌تر جامعه نظریه پرداز، عالِم، محقق و پژوهشگر ما نمی‌تواند فکر کرده و ایده پردازی کند، نباید انتظار داشته باشیم آن آدم کف خیابان ما با فکر و تأمل و تأنی رفتار کرده و انسجام اجتماعی را حفظ کند و احساس مسئولیت اجتماعی داشته باشد.

نظریه پردازان، دانشگاهیان و حوزویان ما تا نتوانند درباره این پدیده‌های اصیل تأمل کنند و نظریه‌های متعددی از این‌ها استخراج نشود، قادر نخواهیم بود به سمت انسجام اجتماعی حرکت کنیم و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم مردم عادی این مسئولیت را به دوش بکشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->